emmashylla.blogg.se

Den grå - Björn Hellberg

Publicerad 2014-04-28 17:52:00 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Den grå
Författare: Björn Hellberg
Utgivningsår: 2002
Förlag: Bonnierförlagen
 
Efter tips på deckare plockade jag med mig denna boken från biblioteket inför påsk. Det är den tidigaste av Hellbergs böcker med kommisarie Sten Wall som finns på mitt bibliotek.
 
Två ungdomar drar sig undan till ett hörn längs muren runt kyrkogården för att vänslas, men blir avbrutna av att de hör röster på kyrkogården. Rösterna tillhör gruppen djävulsdyrkare som organiserat sig på orten. Två mord sker och mycket tyder på att det är djävulsanhängarna som ligger bakom.
 
Jag har tidigare inte läst något av Hellberg och jag vet inte om det blir fler heller. Grundhistorien är bra och boken är lättläst. Men jag tycker inte om när det verkar som att författaren slagit upp synonymer för ett ord och valt det svåraste alternativet. Lite den känslan får jag när det gäller Den grå. Slutet känns ganska abrupt, som att han tröttnat på att skriva och avslutar det snabbt i ett par kapitel. Kanske testar jag en senare bok i Sten Wall-serien, kanske testar jag en annan deckarförfattare.
 
Betyg 2/5

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2014-04-28 18:52:27

Jag har också läst några av hans böcker, men tyckte inte det var så mycket att ha så jag har slutat med dem. :-)

Svar: Jag har fått några tips till inom kriminalroman-/deckargenren, jag letar vidare...
Emma Johnsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela