emmashylla.blogg.se

Människa utan hund - Håkan Nesser

Publicerad 2014-04-22 18:32:18 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Människa utan hund
Författare: Håkan Nesser
Utgivningsår: 2006
Förlag: Albert Bonniers Förlag
 
Människa utan hund är den första i Nessers Barbarotti-serie. Den handlar om en familj som samlas för att fira en 105-årsdag, pappa Karl-Henrik fyller 65 år och dottern Ebba fyller 40 år. Ett återseende och en fest som slutar med att två av familjemedlemmarna saknas. Kriminalinspektör Gunnar Barbarotti kopplas in.
 
Jag bad för ett tag sedan om tips på deckare, dels för att jag inte läser så mycket av den genren och ville testa igen, dels för att jag för ett tag sedan fick höra talas om påskekrim. Jag har inte så mycket att jämföra med, men jag tycker att boken är bra, om än kanske i längsta laget. Tempot i boken är inte lika snabbt som i andra deckare jag läst, de första kapitlen är i stort en beskrivning av de olika familjemedlemmarna. Som läsare får jag ganska snabbt mycket information om vad som troligen hänt, medan det tar ett bra tag för Barbarotti att nästla i försvinnandena. På slutet tar berättelsen fart och spänningen stiger. Jag är allt som allt nöjd med mitt livs första påskekrim. Har förstått att många inte riktigt känner igen Nessers skrivsätt i denna, att han brukar vara lite klurigare. Kanske testar jag nästa i Barbarotti-serien, kanske testar jag en annan av hans böcker. 
 
Betyg 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela