emmashylla.blogg.se

Oceanen vid vägens slut - Neil Gaiman

Publicerad 2014-06-09 13:05:56 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Oceanen vid vägens slut
Författare: Neil Gaiman
Översättning: Kristoffer Leandoer
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bonnier Carlsen
 
Detta är en bok som har dykt upp på massor av ställen under den korta tid som jag läst bokbloggar. Och jag har bara stött på hyllningar. Utan att veta så mycket om vad den handlar om beställde jag den från Adlibris, en måste ju ta reda på vad grejen är. Att inte veta så mycket om handlingen tror jag är en fördel när Oceanen vid vägens slut ska läsas. Därför skriver jag inte så mycket om den. Såhär står det på baksidan av boken:
 
"Det här är en berättelse om en pojke vars barndom tog slut våren då han fyllde sju. Det var våren då gruvarbetaren inackorderades och då familjen tog hjälp av barnflickan Ursula Monkton. Det var våren då pojkens världar - både barnets fantastiska och de verkliga - förändrades för alltid."
 
Emellanåt är det läskigt, Gaiman lyckas få de mest märkliga saker att kännas verkliga. Och för mig, som faktiskt tillfälligt har ett hål under foten, blir det suuuperläskigt! Att pojken läser så mycket gillar jag och jag känner igen mig i tillfällena då han gör det. När han är ledsen, för att fly "verkligheten" ibland. 
 
Detta var min första Gaiman och när jag skulle sätta betyg på den var jag tveksam, men efter att ha pendlat mellan en trea och en fyra ett tag slog jag upp några sidor i boken på måfå. Och så blev det en fyra, för det är ju riktigt bra!
 
Betyg 4/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela