emmashylla.blogg.se

Kvinnan i svart - Susan Hill

Publicerad 2014-03-20 13:51:00 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Kvinnan i svart
Författare: Susan Hill
Översättning: Ola Klingberg
Utgivningsår: 2013
Förlag: Modernista
 
Juristen Arthur Kipps får i uppdrag att handlägga dödsboet efter Mrs Drablow och reser till Crythin Gifford och hennes egendom Eel Marsh House. Eel Marsh House ligger ensligt beläget, som en liten ö, omgivet av sankmark. Arthur ska åka dit och sortera de papper Mrs Drablow lämnat efter sig, han räknar med att det ska ta ett par dagar. Så fel han har. 
 
Jag älskar språket i Kvinnan i svart, det är enkelt, men stämmningsfullt. Jag ser mig sitta framför brasa och läsa högt. I boken finns dimma och spöke och ljud och rys och jag håller andan i väntan på det där som jag läst om här och var. Det där som ska få mig att bli rädd, som gjort att jag inte vet om jag vågar läsa den i sängen när det är mörkt. Och så kommer det aldrig. Jag blir inte rädd. Hjärtat slår lite hårdare ibland, när jag tror att det är dags för det där som ska få mig att önska att dagsljuset kommer snabbare. Jag blir lite besviken, men också lite lättad. 
 
Jag har svårt att sätta betyg, det är en bladvändare och jag älskar, som sagt, språket. Men den får inte mer än 3/5. Jag tycker inte om när det blir för läskigt, men här hade jag ändå de förväntningarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela