emmashylla.blogg.se

Bokbloggsjerka 25-28 april

Publicerad 2014-04-25 16:54:22 i Bokbloggsjerka,

Nu är det några veckor sedan jag var med i Annikas bokbloggsjerka, det har varit annat på tapeten. Men idag är det dags igen och frågan lyder:
 
Känner du igen dig i något eller några av de påståenden som du kan läsa om på 21 signs you're suffering from a book hangover?
Vilket eller vilka i så fall?
 
Först läste jag igenom punkterna lite snabbt och tyckte inte att det var så många som jag kände igen mig i. Eller snarare, jag tyckte att jag borde känna igen mig i fler för att vara en riktig bokmal. Jag hittade ändå några.
 
Punkt 5. You've ordered everything else the author has ever written - Detta har ju hänt, men bara med ett fåtal författare. Och såklart hänger nästa punkter, 6. And furiously researched any possibility of a sequel och 7. Or any possibility of a movie adaptation, ihop med punkt nummer 5. På dessa följer också punkt 8. And if there is, you set a countdown on your phone for opening night, har jag inte gjort, men många gånger markerat datumet i kalendern.
Punkt 11. You feel irrationally jealous of people who haven't read the book yet - Kanske inte irrationellt, men visst har jag varit avundsjuk när jag ger tips om mina bästa böcker och tänker att åhhh, de har det framför sig.
 
Och nummer 17-20 (17. You've tried to make yourself move on by starting a new book, but it just isn't the same, 18. Which makes you panic, because you might never find a story you love as much again. 19. But, after some time, you inevitably do, 20. Because whether you realize it or not, there's always room in your heart for another great book) händer allt som oftast med viss modifikation. Jag slutar inte läsa boken jag plockar upp efter en superbra bok, men det kanske går lite saktare att läsa i början. 
 
Det blev en del punkter ändå. Och med det återgår jag till Själens osaliga längtan, kan det bli en favorit?
 
Trevlig helg!

Kommentarer

Postat av: Boklysten

Publicerad 2014-04-25 17:11:32

17-20 var de punkter som stämde in hos mig också

Svar: Det verkar som att vi är en del som känner igen oss i dem!
Emma Johnsson

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2014-04-25 18:52:45

Ja, nr 5-8 kan jag känna igen mig i också... Och några till förstås ;)

Svar: Trodde inte att det skulle bli så många som det blev :)
Emma Johnsson

Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Publicerad 2014-04-25 19:32:30

Låter som en rejäl baksmälla :).

Svar: Ja, den var värre än din :)
Emma Johnsson

Postat av: Mia Eggimann

Publicerad 2014-04-25 21:15:04

Jag brukar nog mest känna igen en annan hangover.
Mitt alternativ fanns inte med.
Mia

Svar: Nybakat bröd är himmelskt! Lite hård skorpa gillar jag, hoppas det smakade bra :)
Emma Johnsson

Postat av: Bokdamen

Publicerad 2014-04-25 21:59:42

Jag lider nog av några av de baksmällor som du nämner. :)

Svar: Ja, det blev lite fler än jag trodde först :)
Emma Johnsson

Postat av: Hanneles bokparadis

Publicerad 2014-04-25 22:29:07

Femman är självskriven :)

Svar: :)
Emma Johnsson

Postat av: Monika

Publicerad 2014-04-26 08:26:12

5-8 har jag ju gjort några gånger :)

Svar: Eller hur :)
Emma Johnsson

Postat av: Helena, MsHisingen

Publicerad 2014-04-26 21:52:58

Jag gillar din utveckling av punkt 11, avundsjuk, men inte irrationellt så... För det är ju ett fullkomligt logiskt fenomen :)

Svar: Haha, nä det är väl inte det :)
Emma Johnsson

Postat av: Freja

Publicerad 2014-04-28 21:14:57

Jag har nog aldrig drabbats av bokbaksmälla, för det var nog bara 20 som verkligen stämde in på mig, läsa en ny bok! jag köper visserligen gärna fler böcker av en författare vars bok jag gillat, men inte alla och inte så att jag slänger mig över att göra det direkt. Och filmatiseringar vill jag inte ha, den bästa filmversionen av boken finns redan i mitt huvud...

Svar: Oftast blir jag besviken på filmatiseringarna av böcker jag läst. För det är precis som du säger, det finns redan en version i huvudet och så är filmen HELT annorlunda.
Emma Johnsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela