emmashylla.blogg.se

Bokbloggsjerka 4-7 april

Publicerad 2014-04-04 22:23:21 i Bokbloggsjerka,

Förra veckan missade jag jerkan hos Annika p.g.a. fredagsfestligheter utöver det vanliga = jag sov till 17.00 dagen efter = jag blev bakfull på söndagen = jag gick igenom kvällen, och vad som hänt, på måndagen. Det fanns inte hjärna nog att få ihop ett svar. 
 
Denna veckan lyder frågan: Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?
 
Jag läste en del deckare för många år sedan (här tänkte jag nämna några författare, började googla för att säkerställa att det de skriver faktiskt är deckare, stötte på kriminalroman, googlade skillnad mellan deckare och kriminalroman och hamnade, tadaaa, här). Inte särskilt mycket klokare i frågan, med inställningen att det jag läst är deckare, återgår jag ändå till att svara på jerkan. Av någon anledning slutade jag att läsa deckare. Tills min kollega för ett par år sedan tipsade mig om Lars Kepler. Kollegan och jag pratar mycket om böcker och han vet att jag inte läser deckare, men lovade att jag skulle gilla dessa. Och det gjorde jag. Nu testar jag då och då för chansen finns ju att jag hittar en jag gillar lika mycket. Jag letar ibland på Adlibris, men jag anser att de flesta beskrivs ungefär likadant och därför försöker jag hitta deckare främst genom att läsa recensioner. Just för tillfället känner jag mig extra sugen på en deckare, det kanske kan vara för att de böcker som ligger närmst i tiden i TBR-högen är så långt ifrån deckare en kan komma. Jag tror inte att jag har några deckare i min långa att läsa-lista, så tipsa mig mer än gärna! Vilken börjar jag med?
 
Angående korrekturfel ger jag mig inte in på att försöka reda ut ifall de förekommer oftare i deckargenren än i andra genrer, för det har jag ingen aning om. För egen del märker jag mest stavfel och det har jag väldigt svårt med. Tur att de inte dyker upp allt för ofta.
 
För att läsa andras svar på veckans fråga klickar du här. Själv tänker jag krypa ner bredvid guddottern som jag haft pyjamasparty med ikväll, så jag inte är ett ras när hon skuttar upp med tuppen imorgon. Framåt eftermiddagen till ser jag fram emot att jerka rundor bland de andra svaren.

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2014-04-05 07:27:35

Jag kan tipsa om Louise Pennys deckare som väckte mitt intresse för genren. Välskrivna, spännande och med intressanta karaktärer.

Svar: Tack för tips!
Emma Johnsson

Postat av: Monika

Publicerad 2014-04-05 09:47:19

Mina favoriter i deckargenren är Jo Nesbø, Arne Dahl, Håkan Nesser och Åsa Larsson. Välskrivna och kluriga.

Jag önskar egentligen att stavfel kunde utrotas, men det är ju bara en önskedröm :)

Svar: Tack för alla tips, ska absolut spana in dem!
Emma Johnsson

Postat av: Helena, MsHisingen

Publicerad 2014-04-05 11:22:48

Jag hade ganska svårt för Kepler. Fångades totalt i början av Hypnotisören, men sen blev det alldeles för mycket, för många komplicerade stickspår. Jag gillar Björn Hellbergs deckare om Sten Wall, de är mysiga, men samtidigt ganska spännande utan att sida efter sida fylls med mord.

Svar: Då ska jag läsa lite om dem, tack för tipset!
Emma Johnsson

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2014-04-05 15:00:14

Kepler gillar jag också. Har inte läst nyaste boken än dock men det ska göras :)

Svar: Tänk så mycket bra en har att välja på när det kommer till böcker, det tar aldrig slut. Och tur är väl det, vad skulle vi då hitta på :)
Emma Johnsson

Postat av: Freja

Publicerad 2014-04-06 22:30:36

Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela