emmashylla.blogg.se

Jag är Zlatan Ibrahimović - Zlatan Ibrahimović & David Lagerkrantz

Publicerad 2014-04-08 09:22:30 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Jag är Zlatan Ibrahimović
Författare: Zlatan Ibrahimović & David Lagerkrantz
Utgivningsår: 2012
Förlag: Albert Bonniers Förlag
 
Jag är ingen stor fotbollsfantast, men jag brukar titta när Sverige spelar. Och när Zlatan började spela i landslaget blev det ännu roligare att titta, han tog sig förbi allt. Och han gjorde det snyggt. Sedan har jag pendlat i vad jag tycker om Zlatan, ett tag tyckte jag att han var loj och bara gick omkring på plan. Sen vände det lite igen, men storheten var borta för mig. Nu har jag läst hans berättelse. Nu vet jag varför han spelar lite fult, hur han har lärt sig alla tricks och varför han ibland är loj på plan. Jag har lärt mig hur det går till när spelare byter klubbar och hur en stor fotbollsspelare lever. Mitt intresse för fotboll har växt, under tiden jag läste fick jag lust att leta upp de matcher han beskriver och se dem i efterhand. Jag kände till och med lite lust att börja följa Zlatan utanför landslaget. Och det är ett väldigt bra betyg, fotboll utanför landslaget har aldrig intresserat mig ett endaste dugg. Jag har sett Zlatan spela live en gång, fotbolls-VM 2006 i Berlin, matchen mot Paraguay. Jag kan inte säga att jag minns Zlatan så bra, för allt annat än känslan när Ljungberg gjorde matchens första och enda mål i åttionionde minuten är liksom borta. Jag minns känslan av att det var kört och helt plötsligt bara sitter den, publiken blir som galen och hur vi direkt efter matchen var tvungna att springa vårt fortaste till tåget hem. 
 
Jag kommer några gånger på mig själv med att läsa texten med Zlatandialekt, boken är skriven lite som Zlatan pratar. Jag rekommenderar den verkligen och har givit den betyget 4/5 på Goodreads.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela