emmashylla.blogg.se

Regn och åska - Håkan Lindquist

Publicerad 2014-04-18 15:04:27 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Regn och åska
Författare: Håkan Lindquist
Utgivningsår: 2011
Förlag: Charlie by Kabusa
 
Regn och åska är en ungdomsroman som handlar om Oscar och Rein. Oscar åker till Tallinn med sin mamma, på semester. Av en slump stöter de på Rein. Det är kärlek vid första ögonkastet och de två tillbringar resten av Oscars tid i Tallinn tillsammans. När Oscar har åkt hem håller de kontakt via mail och vi får vara med när Oscar berättar om Rein för sina vänner och i hans längtan om att åka tillbaka till Rein i Tallinn. När Oscar inte verkar få något sommarjobb får han till slut en biljett till Tallinn av sin mamma.
 
Berättelsen beskriver de känslor som följer på den första kärleken, hur varenda stund och tanke i livet på något sätt kopplas samman med längtan efter någon. Fint med en bok som får kärleken mellan två tonårskillar att verka någorlunda enkel, kompisar och föräldrar som tar det bra och aldrig någon tvekan. Däremot drar språket mellan de båda sjuttonåriga killarna ner mitt betyg något, det är poetiskt och inte alls som jag tänker mig att tonåringar pratar med varandra. För mig blir det inte helt verklighetstroget.
 
Betyg 3/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela