emmashylla.blogg.se

Svindlande höjder - Emily Brontë

Publicerad 2014-04-21 20:11:24 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Svindlande höjder
Författare: Emily Brontë
Översättning: Birgit Edlund
Utgivningsår: 2010
Förlag: Bonnier Pocket
 
Från Adlibris: 

"Hittebarnet Heathcliff kommer som liten till familjen Earnshaw på Wuthering Heights. Pojken växer upp olycklig och svåråtkomlig, älskad av sin fosterfar och fostersystern Catherine men avskydd av sin fosterbror. När fosterfadern dör försvåras Heathcliffs liv och den enda som ännu älskar honom är hans tvillingsjäl Catherine.

Men ödet och missförstånden ska skilja dem åt. Catherine gifter sig med en barndomsvän och hämnden blir Heathcliffs enda mål. Tillbaka i sin uppväxttrakt i ett storslaget Yorkshire återser han Catherine och mellan dem finns allting kvar, samtidigt som allt är för sent. En insikt som för evigt förmörkar Heathcliffs värld."

Jag läste ut denna en morgon innan jag steg upp för frukost. Gick in i min Goodreads-app och skulle sätta ett betyg. Men det gick inte. Så jag åt frukost, började läsa en annan bok, gick en lång promenad och åt lunch. Därefter loggade jag in på Goodreads och tryckte dit betyget 3/5. Jag tycker att Svindlande höjder är bra, men inte mer än så. Början av boken är, för mig, väldigt rörig med alla karaktärer och deras olika namn. Sen kommer jag in i berättelsen, namnen faller på plats och jag tycker genast bättre om den. Person- och miljöbeskrivningarna är så bra att det känns som att jag ibland är med där på heden, på Wuthering Heights eller i trädgården vid Thrushcross Grange. Men jag känner aldrig riktigt för någon av karaktärerna och jag tror att det är det som saknas för ett högre betyg. 

Betyg 3/5

 

Detta är första boken av tre jag kan stryka i utmaningen Topp-100-trippeln. Klicka här för att komma till inlägget om utmaningen hos Helena på Ugglan & boken. Och klicka här för att komma till mitt inlägg om vilka böcker jag kommer att läsa under året.

Kommentarer

Postat av: Ugglanoboken

Publicerad 2014-04-21 22:24:28

Den är lite rörig med de olika berättarna... men sen blir den fantastisk, tycker jag!

Svar: Jag väntade på det fantastiska, men det kom aldrig riktigt för min del. Men bra är den!
Emma Johnsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela