emmashylla.blogg.se

Bokbloggsjerka 14-17 februari

Publicerad 2014-02-17 09:55:42 i Bokbloggsjerka,

I denna bokbloggsjerka vill Annika att vi ska skriva om för- och nackdelarna med att vara slav under böckerna och ge tips på hur vi brukar göra för att skapa mer tid för läsning. 
 
Fördelarna tycker jag är oändliga. Jag blir allmänbildad, jag har alltid något att prata om, jag tränar min hjärna, jag behöver aldrig känna mig ensam, jag har möjlighet att fly verkligheten när den är lite för stressig eller jobbig, jag kan "resa" vart jag vill, jag har en spännande bokhylla.
 
Nackdelarna är svårare att hitta, men det finns väl några. Det kostar en del pengar, många böcker vill jag verkligen ha i min bokhylla (vilket jag i år försöker begränsa genom att verkligen känna efter innan köp och genom täta besök på biblioteket), jag vill läsa alla böcker nu nu nu och blir stressad av den växande högen med fantastiska böcker jag hittar. Det är tungt när man flyttar!
 
Jag blev för ett tag sedan uppmärksammad på att jag måste lägga om mitt liv lite, skapa mer tid för saker jag njuter av att göra. Jag har fått i uppgift att schemalägga tid för detta. Till exempel läsa. Så nu gör jag det. Jag går till ett mysigt fik och köper en kaffe, kurar in mig i ett hörn och plockar fram boken. På sommaren brukar jag köra ut till havet på vägen hem från jobbet och sätta mig på en klippa och läsa en timme innan jag kör hem. Jag har alltid en bok med mig, läser på lunchen på jobbet, ibland när jag går, när jag sitter i väntrum. Jag funderar på att börja åka tåg till jobbet för att kunna läsa mer. Och jag går och lägger mig en timme innan jag tänker att jag ska släcka för att sova.
 
Hoppas alla haft en trevlig helg. Idag ska jag jerka runt och se ifall jag hittar fler för- och nackdelar eller tips på hur jag kan få in ännu mer läsning i mitt liv!

Kommentarer

Postat av: Hanneles bokparadis

Publicerad 2014-02-17 12:04:07

Vilka härliga fördelar!

Svar: Eller hur! Läsning är ett fantastiskt intresse.
Emma Johnsson

Postat av: Anna

Publicerad 2014-02-17 12:33:32

Det där med att skapa mer tid för sådant man tycker om att göra tror jag är jätteviktigt i vår värld, och något som många borde anamma!

Svar: Jag lärde mig den hårda vägen. Nu delar jag med mig av mina förändringar till mina vänner och bekanta. Rensa mobilen på appar som bara stressar och tar tid är en jätteskön förändring jag har gjort.
Emma Johnsson

Postat av: Linda

Publicerad 2014-02-17 15:11:19

Jag måste också schemalägga om mitt liv, mycket;). Jag är sjukskriven och det är löjligt att jag inte hittar tid till läsning! Men det går framåt:).

Svar: Jag har varit där du är och håller helt med, hur svårt ska det vara att få tid för sitt största intresse? Jag blir bättre och bättre på det, men har en bit kvar...
Emma Johnsson

Postat av: klok som en bok:-)

Publicerad 2014-02-17 15:14:41

Låter mysigt att stanna vid havet och läsa på väg hem från jobbet!

Svar: Det är toppen! Man får se till att ha en frukt med sig bara, annars blir man för hungrig :)
Emma Johnsson

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2014-02-17 15:46:20

Åh stanna och läsa vid havet låter verkligen mysigt!

Svar: Det är det verkligen!
Emma Johnsson

Postat av: Monika

Publicerad 2014-02-17 16:24:02

Jag brukar alltid gå och lägga mig tidigare än vad jag egentligen behöver, just för att hinna läsa innan jag släcker :)

Svar: Precis, det är toppen!
Emma Johnsson

Postat av: Therése - Kattugglan

Publicerad 2014-02-17 17:22:27

Läsning på en klippa låter fantastiskt. Borde jag verkligen anamma i sommar. Osis havet ligger på motsats håll från jobbet men får hem och hämta bilen :D

Imorrn har jag för ovanlighetens skull schemalagt läsning på arbetstid, ska man hålla i en bokcirkel är det bra att ha läst boken :)

Svar: Efter en stunds läsning vid havet efter jobbet kommer jag hem med mer energi till att laga mat, träna, städa och allt annat som ska göras. Jag rekommenderar det verkligen.

Härligt med läsning på jobbet, en annan får nöja sig med att läsa på lunchen.
Emma Johnsson

Postat av: Sara Pepparkaka

Publicerad 2014-02-17 20:03:09

Flyttning av böcker kan bli en nackdel, utan tvekan.

Svar: Sist jag flyttade sa pappa. Kan du bo här ett tag nu? Och då hade jag sålt alla mina möbler utom sängen...
Emma Johnsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela