emmashylla.blogg.se

Bokbloggsjerka 7-10 februari

Publicerad 2014-02-07 10:03:58 i Bokbloggsjerka,

Så var det fredag igen och dags för en ny fråga hos Annika. Frågan som ska besvaras denna veckan är:
 
Håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup-plan att dela med dig av?
 
För en ordningsmänniska och listoman som mig är det farligt att läsa om att det finns något som Book collector. Jag vill, jag vill, jag vill. Men. Jag har inte tid. Ska försöka hålla mig ifrån att undersöka vidare hur programmet ser ut. Får en känsla av att jag skulle falla pladask. Tills vidare håller jag mig till blogg och Goodreads. Därmed redigerar jag också mitt svar på min första jerka, jag har på senaste tiden inte varit inne och uppdaterat Boktipset.
 
Jag har på en del bloggar stött på att man i anteckningsblock för "dagbok" över lästa böcker. Ni som gör det, vad för information och hur mycket skriver ni om varje bok? Någon som använder något annat än Book collector eller egna anteckningar? 

Kommentarer

Postat av: Caroline - Bland böcker

Publicerad 2014-02-07 10:25:20

Jag har fört "läsdagbok" sedan 90-talet. Jag har antecknat bokens titel, författarens namn, en liten sammanfattning av handlingen och ett ömdöme. Jättekul att kunna gå tillbaka och titta =)

Svar: Jag är så himla avundsjuk på detta!
Emma Johnsson

Postat av: Sanna

Publicerad 2014-02-07 10:36:09

Jag är alltid lite rädd att fastna i nya nätforum som tar tid från själva läsningen - men jag är lika frestad som du ändå :)

Svar: Eller hur! Visst är det svårt att hålla sig borta. Man vill så gärna, men jag försöker att inte skaffa mig för många tidstjuvar.
Emma Johnsson

Postat av: [Anna]

Publicerad 2014-02-07 11:23:31

Jag känner att listomanen i mig skulle tycka att det är för svårt att hålla koll på vad jag har läst genom en läsdagbok, de hamnar ju inte i bokstavsordning :/

Svar: Jag håller helt med dig där. Jag tror att för mig är det själva skrivandet i boken som lockar :)
Emma Johnsson

Postat av: Linda

Publicerad 2014-02-07 13:00:28

Ja herregud - att läsa och blogga tar ju en del tid, sedan ska man ägna tid åt att dokumentera allt också:) Kärt besvär, tycker jag, men hinner inte allt som jag vill.

Svar: Ja, jag vågar nog inte se efter hur Book collector ser ut. Jag har lätt för att snöa in på saker och lägga massor av tid på vad det nu månne vara, för att efter ett tag inse att det är ohållbart och sluta helt. Det vill jag inte ska hända med exempelvis denna bloggen. Så jag försöker att hålla mig borta från allt nytt som jag får höra om nu :)
Emma Johnsson

Postat av: Ugglanoboken

Publicerad 2014-02-07 14:04:41

Jag skriver bara precis bokens titel, författaren och datumet jag läste ut boken. Tycker inte det behövs mer - om en var bra minns jag det i alla fall, och om jag vill påminna mig själv om något kring boken kan jag ju alltid googla. Tycker det är viktigt att det inte tar för lång tid att skriva ner, som med betyg, kommentarer osv.

Svar: Jag tror att Goodreads får vara min läsdagbok. Och bloggen platsen för korta tankar. Än så länge har jag skrivit någon rad om alla böcker jag läst i år. Får se hur det blir framöver :)
Emma Johnsson

Postat av: Monika

Publicerad 2014-02-07 14:08:54

Precis som Anna så tycker jag att problemet med analoga läsdagböcker är att de inte kommer i alfabetisk ordning. Och ingen statistik får man :)

Svar: Helt klart svårare att hitta det man söker än i datoriserade system!
Emma Johnsson

Postat av: Boklysten

Publicerad 2014-02-07 15:51:02

Ja, tänk om man hade mer tid! Men den tiden skulle jag nog lägga på läsningen och inte dokumentationen har jag en känsla av

Svar: Precis, läsningen först!
Emma Johnsson

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2014-02-07 16:40:02

Jag har bara bloggen. Och minnet :p

Svar: Det duger väl gott och väl :)
Emma Johnsson

Postat av: Lena

Publicerad 2014-02-07 20:09:58

Jag har bloggen och Goodreads. Jag har också funderat lite på Book Collector, men det kommer att ta så mycket tid om man ska föra in allt som man läst de senaste åren och överloppstid har jag inte riktigt nu.

Svar: Jag minns inte vad jag har läst, inte så långt tillbaka i alla fall. Så för mig skulle det nog gå fort att fylla i :) Nöjer mig nog som det är i alla fall.
Emma Johnsson

Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Publicerad 2014-02-07 20:31:46

För närvarande är bloggen mitt enda verktyg för att hålla ordning på böckerna jag läser. Men allt jag läst innan jag började blogga är höljt i glömskans dimma.

Svar: I den dimman finns mycket av det jag läst också...
Emma Johnsson

Postat av: Mia Eggimann

Publicerad 2014-02-07 20:35:55

Jag gillar goodreads har book collector men använder inte den.
Mia

Svar: Jag tror att jag ska utforska Goodreads mer, istället för att ge mig på något nytt.
Emma Johnsson

Postat av: Zelly

Publicerad 2014-02-07 21:55:17

Älskar goodreads och använder det nästan dagligen :) book collector använder jag med men har inte lärt mig alla finesser än men det tar sig när jag har någon stund över då och då.

Svar: Jag ska nog ta de där små stunderna jag har över till att rota i Goodreads jag, använder det bara när jag läst klart en bok eller börjar läsa en. Anar att det finns fler användningsområden :)
Emma Johnsson

Postat av: Evelina

Publicerad 2014-02-08 08:58:08

Jag använder en sån söt bok:) skriv författare, titel, datum och sedan en liten anteckning om boken. Väldigt smidigt:)

Svar: Åh ja, du har den där Läsdagboken som jag stötte på hos någon annan. Måste försöka stå emot lockelsen!
Emma Johnsson

Postat av: Carro

Publicerad 2014-02-08 11:24:42

BookCollector är verkligen bra om man är lite av en statistiknörd ;) Man kan ju ladda hem gratisversionen och testa först, fungerar upp till 100 böcker.

Svar: Ahh, det finns möjlighet att testköra... Vågar man, med risken att fastna? :)
Emma Johnsson

Postat av: Kajsa

Publicerad 2014-02-08 15:11:53

I Book Collector finns det riktiga möjligheter för statistikfrossa. Har programmet och använder det för att hålla koll på mina bokhyllor. Har inte haft tid att sätta mig in i alla finesser än men det finns verkligen potential.

Svar: Många verkar använda Book collector, får se om jag får tid över för att kika på gratisversionen någon gång....
Emma Johnsson

Postat av: Johanna

Publicerad 2014-02-09 06:59:59

Jag för som sagt Läsdagbok, där jag antecknar titel, författare, datum då jag läst ut boken, samt en liten kommentar om handlingen och omdöme (raderna är dessvärre relativt få, så räcker de inte till brukar det vara ett tecken på att boken var riktigt riktigt bra)! Vill kunna blicka tillbaka om ett par år och se vad jag läste som femtonåring :)

Svar: Det känns som att mina tonår är lite som ett svart hål, minns inte alls vad jag läste då. Möjligtvis läste jag Kittyböckerna i tidiga tonår, kanske också Maria Gripes Agnes Cecilia - en sällsam historia. Mycket mer minns jag inte tyvärr.
Emma Johnsson

Postat av: Freja

Publicerad 2014-02-10 22:52:11

Jag är hopplös på att komma ihåg vad jag läst. Händer ofta att jag köper en ny bok och efter några kapitel inser jag att jag redan läst den... Jag behöver hjälp för minnet. Jag kör excel, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

Svar: Precis så är jag med filmer :)
Emma Johnsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela