emmashylla.blogg.se

En smakebit på søndag: Boktjuven

Publicerad 2014-02-23 15:52:00 i En smakebit på søndag,

En halvseg söndag idag, födelsedagsfest och utgång igår. Jag hade ställt klockan och var uppe till herrarnas 5-mil, sen tog jag kudden med mig tillbaka till sängen och sov till hockeyn började. Resten av dagen tänkte jag läsa, läsa, läsa och kanske se en film. Boken som ligger på soffbordet och som är den jag kommer att bjuda på en smakbit ur är Markus Zusaks Boktjuven.
 
Boken utspelar sig i Tyskland runt andra världskriget och handlar om Lisel Meminger. Liesel är nio år och bor hos en fosterfamilj eftersom hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger. Liesel är en boktjuv och har en jude gömd i källaren.
 
Jag har sett fram emot att läsa den efter allt som skrivits om den och det är snart dags för premiär för filmatiseringen, så jag plockade upp den för några dagar sedan. En bit in börjar jag fundera på några detaljer ur berättelsen som känns bekanta. Lite för många detaljer för att det ska vara en slump. Det måste vara så att jag redan har läst boken. Men jag minns inte fortsättningen på handlingen, så det är väl bara att läsa på och ta tillfället i akt att njuta av en bra bok för andra gången. 
 
Som de flesta säkert vet är det döden som är berättaren och jag tänkte dela med mig av ett stycke där döden i princip har berättat slutet för läsaren och förklarar att det inte gör något, det är vägen till slutet som är det intressanta. 
 
 
En suddig, lite sned, mobilbild. Ungefär såhär ser texten ut för mig idag, tur att jag inte går ut varje lördag :)
 
Fler smakbitar hittar ni hos Flukten fra virkeligheten.

Kommentarer

Postat av: Monika

Publicerad 2014-02-23 17:16:48

En fantastisk bok :)

Svar: Håller helt med hittills, har läst två tredjedelar ungefär!
Emma Johnsson

Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Publicerad 2014-02-23 17:24:39

Snart är jag väl ensam om att inte ha läst Boktjuven. Behöver mer lästid!

Svar: Det ständiga kära problemet, det finns för mycket böcker :)
Emma Johnsson

Postat av: Anna

Publicerad 2014-02-23 19:45:31

Ännu en rackare som står och pockar på uppmärksamhet i hyllan... tack för smakebit, snart så! ;)

Svar: Haha, jag tog tag i den nu så att jag har den läst till den 28.e då jag gärna vill gå och se den på bio :)
Emma Johnsson

Postat av: Anna

Publicerad 2014-02-23 19:52:03

Jamen just det, jag såg ju faktiskt en trailer tidigare idag! :)

Svar: Du har några dagar på dig :)
Emma Johnsson

Postat av: C.R.M. Nilsson

Publicerad 2014-02-23 20:13:25

Den här läste jag för ett par år sedan och tyckte väldigt mycket om :)

Svar: Jag gillar den också!
Emma Johnsson

Postat av: Kajsa

Publicerad 2014-02-23 20:22:19

Det här var tyvärr inte en av mina favoritböcker. Tack för smakbiten!

Svar: Alla har vi olika smak :)
Emma Johnsson

Postat av: Helena, MsHisingen

Publicerad 2014-02-23 21:07:44

Det här var inte en bok för mig, hade speciellt svårt när döden berättade...

Svar: Ja, det blir lite annorlunda.
Emma Johnsson

Postat av: Bokdamen

Publicerad 2014-02-23 21:33:15

Har tänkt läsa den här under året. Visste inte att det är döden som berättar...tack för smakbiten! :)

Svar: Varsågod!
Emma Johnsson

Postat av: Lotten

Publicerad 2014-02-23 23:05:37

Hoppas du fick en bra söndag! Tack för smakbiten, det där är en riktigt bra bok!

Svar: En söndag i soffan med OS, läsning och sol är en mycket bra söndag :)
Emma Johnsson

Postat av: Beathe

Publicerad 2014-02-24 14:34:28

Åh,denne ser jeg virkelig frem til å lese. Tusen takk for smakebiten :-)

Svar: Varsågod :)
Emma Johnsson

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-03-01 14:48:18

ohh, så morsomt at du tok et bilde av den konkrete teksten! Første gangen jeg har sett noen gjort på disse smakebitene. Smart, og jeg fikk en nærmere følelse til boken, hehe :)

Denne leste jeg ut i februar, og jeg likte den godt. Språket var unikt og annerledes med døden som forteller, så denne delen av boken likte jeg svært godt. Men jeg ble likevel litt skuffet, nådde ikke helt forventningene mine av en eller annen grunn. Vanskelig å sette ord på det, men jeg har lest bedre bøker som har utspilt seg under andre verdenskrig. Slik som Saras Nøkkel, den elsker jeg.

- SiriSI

Svar: Jag hade också höga förväntningar på boken. Den nådde inte riktigt upp till en femma av någon anledning, men bra är det. Och det var filmen också.
Emma Johnsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela