emmashylla.blogg.se

Förr eller senare exploderar jag - John Green

Publicerad 2014-02-27 15:10:00 i Tankar om böcker jag läst,

 
 
Titel: Förr eller senare exploderar jag
Författare: John Green
Översättning: Ylva Stålmarck
Utgivningsår: 2013
Förlag: Bonnier Carlsen
 
Hazel är 17 år och lever med obotlig cancer. Eftersom hon inte vill något annat än att ligga hemma och ägna sig åt Americas next topmodel-maraton anser hennes mamma att hon är deprimerad och tvingar henne till, den av kyrkan anordnade, stödgruppen för cancersjuka barn och ungdomar. En dag dyker Augustus Waters upp på ett av stödgruppens möten. Augustus är friskförklarad från sin cancer och har bara följt med sin vän Isaac till kyrkan. Han är snygg. Och han stirrar på Hazel genom hela mötet. Kärlek förstås. Augustus blir upp över öronen förälskad i Hazel. Hon är mer försiktig. "Jag är som. Som. Jag är som en granat, mamma. Jag är en granat och förr eller senare kommer jag att explodera och jag skulle vilja minimera antal skadade, okej?"
 
Det är kärlek, det är cancer, det är livet, det är ledset och det är uppfyllande av drömmar.
 
Jag vet inte om det är för att mina förväntningar var skyhöga efter att ha läst så många hyllningar och "min bästa läsupplevelse i år"-inlägg som jag inte kan ge boken mer än en fyra i betyg. Kanske hade det blivit en femma om jag inte hade läst alla rosande recensioner. Jag vet inte, men jag känner att jag saknar något. Nu får jag ställa mitt hopp till att Bea Uusma kan slå undan fötterna på mig och leverera årets första femma.
 
Betyg 4/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela