emmashylla.blogg.se

Oktober i Fattigsverige - Susanna Alakoski

Publicerad 2014-02-13 10:18:00 i Citat, Tankar om böcker jag läst,


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Titel: Oktober i Fattigsverige
Författare: Susanna Alakoski
Utgivningsår: 2012
Förlag: Albert Bonniers Förlag
 
Det är ganska länge sedan jag läste Susanna Alakoskis Svinalängorna. Jag minns inte exakt vilka känslor den gav mig, men jag minns att jag inte riktigt kunde föreställa mig hur det skulle vara att växa upp under de förhållanden som barnen gör i boken. Att jag blev frustrerad av vetskapen att det där inte bara finns i böcker och på film, för en del barn är det verklighet. På tisdag ska jag gå och lyssna på Susanna. Inför det mötet ville jag ha lite mer "kött på benen" och plockade därför upp hennes Oktober i Fattigsverige när jag hittade den på biblioteket.
 
Oktober i Fattigsverige är skriven som en dagbok i punktform under oktober 2011. Vi följer henne på resor mellan hemmet i Gustavsberg och skrivarlägenheten hon har i sin gamla hemstad Ystad, vi följer henne till författarsamtal och vi får vara med när hon äter frukost. Hon berättar att hon skriver boken på mobilen, korta stycken ur familjen Alakoskis sjukjournaler, sociala material och dokument från kriminalvården blandas med ögonblicksbilder från nu, tankar, citat från böcker skrivna av författare med arbetarklassbakgrund och väderleksrapporter. Hon skriver det som faller henne in, mellan punkterna som berättar om det boken främst handlar om dyker det upp ögonblicksbilder som exempelvis på s.123 där följande kan läsas "Jag säger åt hundägaren att koppla sin läskiga hund. För helvete, koppla hunden!" mellan ett stycke som handlar om hennes fattigskräck och ett annat som berör hur hon kommer från en finsk oskötsam arbetarfamilj som flydde sitt land efter krigen.
 
Oktober i Fattigsverige är en viktig bok, en bok som inte kommer att släppa taget om mig på länge. Inte minst kommer jag att läsa väderleksrapporten utan att klaga på regn eller några minusgrader. Jag har kläder att klä på mig, tak över huvudet och en soffa att kura ihop i. Det är skrämmande nog inte alla förunnat.
 
Det är synd att jag inte behärskar parallelläsning, det blir lite för tungt att läsa boken från pärm till pärm utan uppehåll för något annat och det gör att jag drar mig lite för att plocka upp den och fortsätta. Jag har givit boken betyget 3/5 och det beror nog mycket på det, att det blir för tungt.
 
"Fågelsången håller på att avdunsta från skogen. Vilka fåglar dröjer sig kvar så här länge? Om det blir en mild vinter stannar de våghalsigaste fåglarna kvar. Om vi inte matar dem så dör de. Alltså matar vi dem. De hemlösa gapar mot oss från trottoarerna. Vore vi fåglar vore det mindre förnedrande att tigga."

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2014-02-13 11:16:12

Jag ska försöka få tag på denna. Tyckte att Hopas du trifs bra i fengelset var ganska tråkigt skriven, Svinalängorna var jag inte heller imponerad av.

Men - jag tyckte att biten i Fengelset där huvudpersonen arbetar i HIV-teamet på häktet i Göteborg var bra och viktig. Dessutom en intressant och tydlig skildring av hur det faktiskt är i ett häkte. Jag vill inte bli för personlig, men en släkting till mig tog livet av sig för något år sedan just i Göteborgs häkte så jag tänker väl lite extra på honom.

Nu är det, som du säger, viktiga böcker och jag tycker att alla borde läsa dem för det finns väldigt mycket i dem som jag tror att vi kan vinna på att få lite mer vetskap om.

Svar: Min tankte är att börja på Håpas du trifs bra i fengelset idag, men det tar lite emot. Orkar jag mer mörker direkt på Oktober i Fattigsverige? Ledsen att höra om din släkting.
Emma Johnsson

Postat av: Anna

Publicerad 2014-02-13 11:47:15

Ja - trots att Håpas är viktig och bra på det viset, men tyvärr är den otroligt dåligt skriven, vilket är synd för den har ju ett viktigt budskap.

Svar: Lutar mer och mer åt att läsa något annat emellan. Jag äger ju boken, så någon gång blir den förmodligen läst :)
Emma Johnsson

Postat av: Anna

Publicerad 2014-02-13 12:00:58

Ja, jag lånade min på biblioteket så det kändes som om jag var tvungen att läsa den innan lånetiden gick ut ;) Klart du ska läsa den, men vänta dig inte för mycket :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela