emmashylla.blogg.se

Tävlingstips!

Publicerad 2014-02-24 19:41:41 i Tävlingar,

Tidigare idag gick jag igenom böckerna som deltar i LitteraturMagazinets litteraturfestival Litto. Jag letade fler titlar att lägga till min oändliga lista över böcker jag vill läsa. I deltävling tre vann Vilhelm Mobergs Utvandrarna stort och jag kände att det är ju inte klokt att jag inte läst hans Utvandrarserie. Och ikväll, när jag gör min dagliga tur i bokbloggsvärlden, hittar jag hos Boklysten att hon lottar ut just denna serie! Detta för att fira att Boklysten numera finns på Facebook. Jag blev gillarennummer 18, in och gilla ni med. Och delta i tävlingen, fantastiskt pris. HÄR hittar ni inlägget om hur ni går tillväga. 
 
Och så till mitt boktips. Jag tjatar och gnatar för jämnan om Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón och Per Anders Fogelströms stad-serie. Idag vill jag tipsa om något annat. Det första som dyker upp i mitt huvud är Parfymen - berättelsen om en mördare, skriven av Patrick Süskind, så jag väljer den.
 
Parfymen - berättelsen om en mördare handlar om Jean-Baptiste Grenouille som föds i slummen i 1700-talets Paris. Han har ett oerhört skarpt luktsinne, men avger själv ingen lukt alls. Han flyttas runt bland flera barnhem, ingen vill ha honom, han är ett konstigt barn. Han växer upp och får jobb som springpojke hos en parfymör och bestämmer sig för att tillverka den bästa parfymen som finns.
 
Det är flera år sedan jag läste denna bok, men den ligger kvar i bakhuvudet som en bok jag verkligen tyckte om. Har de senaste månaderna funderat starkt på en omläsning, det kanske börjar bli dags.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela