emmashylla.blogg.se

Det var ur munnarna orden kom - Mirja Unge

Publicerad 2014-01-11 18:28:00 i Citat, Tankar om böcker jag läst,

Titel: Det var ur munnarna orden kom
Författare: Mirja Unge
Utgivningsår: 1998
Förlag: Anamma Böcker
 
Mirja Unge är född 1973 och är bosatt i Göteborg. Det var ur munnarna orden kom tilldelades Katapultpriset för bästa debutbok 1998.
 
Citat: "Och Minna drog in limlukten från den alldeles olästa boken och det var en hel värld där i boken, en hel värld var det som luktade."    
 
I år har jag, hittills, läst en bok, Det var ur munnarna orden kom av Mirja Unge. När jag gick igenom listan för Kaosutmaning 2.0 igen idag kom jag på att jag med denna bok kan stryka en av punkterna. Jag valde punkt nr. 5 - Läs en bok vars omslag är mestadels grön.
 
Det var ur munnarna orden kom handlar om Minna och hennes familj som bor på landet i norra Sverige. Minna är en flicka på gissningsvis runt tio år. När jag läser boken får jag en känsla av att vara inuti hennes huvud, händelser glimtar snabbt förbi och jag får själv fylla i lite mellan raderna. Jag har till en början svårt för språket, trots min förkärlek till ordet och, men efter ett tag kommer jag in i det och så rullar det på tills boken tar slut. Då känner jag att jag hade kunnat fortsätta och fortsätta och fortsätta läsa. Både för att språket tilltalar mig och för att det känns som att jag vill veta fortsättningen. 
 
Boken väcker en del obehagskänslor och tar slut plötsligt. Som helhet tycker jag om boken, på Goodreads.com och Boktipset.se har jag givit den betyg 4/5.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela