emmashylla.blogg.se

Inbox (1) - Daniel Glattauer

Publicerad 2014-06-19 13:02:50 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Inbox (1)
Författare: Daniel Glattauer
Översättning: Sofia Hjertonsson
Utgivningsår: 2012
Förlag: Printz Publishing
 
När Emmi för tredje gånger (eller hur många det var) har mailat sin uppsägning av en tidning till fel mailadress får hon svar från mannnen som fått dem. Med detta inleds en lång mailkonversation dem emellan. Känslor uppstår, men Emmi är lyckligt gift och det får dem att skjuta upp ett eventuellt möte. Också rädslan att inte kunna leva upp till den bild de på sina håll, genom konversationen, målat upp av varandra spelar in.
 
Det som börjar som en rolig konversation främlingar emellan urartar snart och det skickas flera mail per dag. Det är det första de gör för dagen och ofta också det sista. Till en början är de roliga och käcka och jag läser med glädje deras dialog. Till ungefär halva boken, eller lite mer, då jag upplever det tjatigare och tjatigare. Emmi blir gnällig och svartsjuk och Leo förlåter. På slutet läser jag enbart vidare för att få veta om de kommer att träffas och för att jag är nyfiken på vad ett möte skulle leda till. Slutet känns på något sätt lite snöpligt och det vet i tusan om jag inte kommer att läsa uppföljaren, som ännu så länge bara finns på engelska, trots att jag mest var irriterad på dem på slutet.
 
Betyg 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela