emmashylla.blogg.se

Bokbloggsjerka 14-17 mars

Publicerad 2014-03-14 12:48:31 i Bokbloggsjerka,

Vart tog solen vägen? Lagom till helgen väljer den att gömma sig bakom moln, typiskt. Såg en solig balkong, en filt, en kudde och en bok framför mig. Får börja visualisera soffhörnan istället. Fredag betyder inte bara att ett par dagars ledighet påbörjas, det betyder även bokbloggsjerka.
Annikas litteratur- och kulturblogg hittar ni veckans fråga:
 
Do readers have to be collectors? lyder den och är inspirerad av BOTNS podcast.
 
Läsare måste inte vara samlare. Tack vare våra finfina bibliotek, bokbytardagar och andra möjligheter. För egen del är jag samlare. Bokhyllan är full och det börjar växa fram staplar här och var i mitt hem. Funderar dagligen på lösningar, men då jag också verkar samla på möbler, fina saker och, främst, golvlampor (har så många att det numera står en i köksfönstret, en i sovrumsfönstret och en i vardagsrumsfönstret!) så börjar mina möjligheter bli begränsade. Jag tror att det går i släkten, det där med att samla. Min farmor gick bort för några månader sedan, det tog sin tid att rensa hennes hus. Det resulterade också i nya möbler, fina saker och golvlampor för min del. Jag borde köpa mig ett hus.
 
För några dagar sedan fick jag hem min andra bokreabeställning och i helgen var jag i Stockholm och rensade några Myrorna på pocketböcker, nu måste jag sätta ner foten. Jag kan inte köpa fler böcker, mer saker eller möbler. Därför avstår jag också utlottningen av de finfina bokaskarna. Jag har inte plats just nu.
 
Samlar ni?

Kommentarer

Postat av: Carolina läser...

Publicerad 2014-03-14 13:43:59

Det känns lite grann som att du måste börja se dig om efter ett nytt boende? Typ ett slott??

Svar: Jag älskar min lägenhet, men går ibland på husvisningar. Hoppas hitta DET huset. Kan man köpa ett hus bara för att man vill ha plats för fler bokhyllor? :)
Emma Johnsson

Postat av: klok som en bok:-)

Publicerad 2014-03-14 15:03:51

Golvlampa i fönster låter ju intressant..., hus skulle jag också vilja ha:)

Svar: Jag har fått många fina kommentarer om mina lite höga fönsterlampor :)
Emma Johnsson

Postat av: Malin

Publicerad 2014-03-14 15:08:21

Jag sparar de böcker som är mina favoriter, men försöker rensa ut de andra. Men det är inte lätt.

Svar: Undrar varför det är så svårt egentligen, vissa böcker vet jag att jag inte tyckt jättemycket om och de borde man ju kunna göra sig av med?
Emma Johnsson

Postat av: Monika

Publicerad 2014-03-14 15:25:53

Man kan nog säga att biblioteket är substitut för en boksamlare, på sätt och vis så är det ju faktiskt våra samlingar :)

Svar: Helt sant. Finns planer på nytt bibliotek här i stan och jag hoppas på mysigare läsplatser. Då ska jag sitta där och låtsas att alla böckerna är mina :)
Emma Johnsson

Postat av: Sanna

Publicerad 2014-03-14 15:58:02

Staplar här och var är mysigt. Kanske brandfarligt. Men framför allt mysigt. :)

Svar: Verkligen mysigt. Men trist när det ska dammtorkas :)
Emma Johnsson

Postat av: Hannele

Publicerad 2014-03-14 16:43:13

Bokbytardagar är toppen!

Svar: Jag har aldrig varit på någon! Kanske ska se om det finns något i närheten när Stora bokbytardagen går av stapeln i maj.
Emma Johnsson

Postat av: Mattias

Publicerad 2014-03-14 17:20:05

Jag brukade spara på allt, men har lyckats bli mer restriktiv. Jobbar som bibliotekarie och då kan man liksom plocka med sig det man vill ha hem varje dag när man går från jobbet, hehe. Lättare. Fortfarande för jävla öfullt i hyllorna dock. :-o

Svar: Från och med NU ska jag också försöka bli mer restriktiv :)
Emma Johnsson

Postat av: Boktjuven Ingerun

Publicerad 2014-03-14 17:30:05

Ja! :)

Svar: :)
Emma Johnsson

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2014-03-14 17:57:50

Jag samlar också, det är svårt att låta bli när det finns så många intressanta böcker :)

Svar: Eller hur!
Emma Johnsson

Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Publicerad 2014-03-14 20:04:56

Jag tycker om att äga böcker, men ser mig som någon verklig hamster av rang. Kanske är det en förträngningsmekanism.

Svar: Det måste finnas de som är värre än mig, så tänker jag :)
Emma Johnsson

Postat av: Lottens Bokblogg

Publicerad 2014-03-14 20:14:36

Varje gång jag rensat efter samlande släktingar så har jag lovat mig själv att bättra mig, men sen faller jag dit igen...

Svar: Man glömmer så lätt :)
Emma Johnsson

Postat av: Boklysten

Publicerad 2014-03-14 22:24:52

Kan tala om att det inte hjälper med att flytta till hus! Vi flyttade från en tåa till ett hus och det tog ett halvår så började bokhyllorna se lika fulla ut som tidigare, trots att de nu var dubbelt så många.

Svar: Haha, jag anar att det skulle bli likadant för min del :)
Emma Johnsson

Postat av: Bokdamen

Publicerad 2014-03-14 22:26:30

Jag är lite av en samlare men har lyckats minska på inköpen sen jag började jobba på bibliotek, men det är fortfarande trångt i mina hyllor.;)

Svar: Jag önskar att jag jobbade på bibliotek!
Emma Johnsson

Postat av: Kajsa

Publicerad 2014-03-15 11:10:09

Tänkte också dra ner lite på bokköpen ett tag. Rean tog hårt på mina hyllor...

Svar: Ja, nu måste jag verkligen börja begränsa mig. Eller rensa ut lite gammalt... :)
Emma Johnsson

Postat av: Lena

Publicerad 2014-03-15 17:22:34

Det där med bokhögar lite varstans känns igen. Därför måste jag rensa emellanåt och även skaffa ett par bokhyllor till.

Svar: Igår fick jag skjuta mitt bokskåp åt sidan för att mäta och se ifall farmors fina apoteksskåp får plats. Det får det. Frågan är hur det kommer att se ut :)
Emma Johnsson

Postat av: Mia Eggimann

Publicerad 2014-03-15 19:38:05

Jag samlar inte på något annat än böcker, men visst kan det gå överstyr ibland.
Mia

Svar: Det är så lätt hänt när man tycker så mycket om något. Önskar att det inte var så mycket saker jag tyckte om...
Emma Johnsson

Postat av: C.R.M. Nilsson

Publicerad 2014-03-16 11:23:13

Vi är nog samlare i min familj också. Men nu börjar det nog också bli dags att sätta ned foten för egen del...

Svar: Jag verkar få stampa hårdare denna gången, med tanke på hur många gånger jag har misslyckats :)
Emma Johnsson

Postat av: Freja

Publicerad 2014-03-16 22:07:31

En läsare behöver verkligen inte vara samlare men jag är det, ingen tvekan om det! En mild form av besatthet... Det är ju smartare och mer ekonomiskt att låna...

Svar: Det är ju så roligt att få hem de där paketen från Adlibris... :)
Emma Johnsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela