emmashylla.blogg.se

Drömfakulteten - Sara Stridsberg

Publicerad 2014-03-18 16:41:00 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Drömfakulteten: tillägg till sexualteorin
Författare: Sara Stridsberg
Utgivningsår: 2006
Förlag: Albert Bonniers Förlag
 
Boken inleds med följande text: "Drömfakulteten är inte en biografi utan en litterär fantasi som utgår från den döda amerikanskan Valerie Solanas liv och verk. Det finns få kända fakta om Valerie Solanas och den här romanen är inte heller trogen dessa fakta. Alla personer som förekommer i romanen måste därför betraktas som fiktiva, även Valerie Solanas"
 
Valerie Solanas är känd för att ha skrivit SCUM-manifestet och för att ha skjutit Andy Warhol. Hon är intelligent, missbrukare, psykiskt sjuk, skilsmässobarn och prostituerad och innan jag läste Drömfakulteten var jag lite nyfiken på både henne och hennes manifest. Även en kort bit in i boken tänkte jag att jag skulle vilja ta mig en kik på manifestet. Men nu finns lusten inte alls. Det känns skönt att jag har läst ut Drömfakulteten och kan gå på nästa bok i läshögen.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om boken. Den är rörig, vi hoppar från barndom till död till studietid till tiden på Fabriken med Andy Warhol och så alltihop om igen. Jag brukar inte vara så förtjust i det och här hoppas det hej vilt. Kanske hade jag fått ihop det om det inte varit för att kapitlen är skrivna på så olika sätt. Vissa förstår jag inte alls. De recensioner jag har läst har hyllat den. Det kan vara så att jag inte förstår. Och då får det vara så. Jag lämnar det där och vill bara kort nämna att jag tycker att språket är bitvis vackert. 
 
Betyg 2/5
 
Hur är hennes andra böcker? Är de skrivna på samma sätt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela