emmashylla.blogg.se

Egenmäktigt förfarande: en roman om kärlek - Lena Andersson

Publicerad 2014-03-26 13:12:00 i Citat, Tankar om böcker jag läst,

Titel: Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek
Författare: Lena Andersson
Utgivningsår: 2013
Förlag: Natur & Kultur
 
Boken handlar i korthet om Ester, som lämnar sin sambo efter att har blivit förälskad i konstnären Hugo Rask. De träffas några gånger och sedan kan hon inte släppa honom. Hugo däremot, är inte lika intresserad av Ester.
 
Jag gillar den här boken mycket. Det tror jag beror på att jag kan känna igen mig i många av känslorna Ester har, hur hon analyserar sönder Hugos beteende, hur hon försöker "spela spelet", hur hon kämpar för att få honom att tycka att hon är intressant, hur hon åker till Paris för att verka fri och stark. Mycket av det hon känner har jag upplevt i yngre år. Här handlar det om en vuxen kvinna och det gör det hela jobbigare. Det kryper i mig när hon sänker sig själv så lågt. Jag vill stoppa henne, stoppa henne från att höra av sig, stoppa henne när hennes steg styr mot hans hem. Jag vill få henne att lyssna på "vänninnekören". I sanningens namn känner jag nog igen mig lite i henne även sedan jag blev vuxen, jag har analyserat och jag har väntat med att höra av mig. Lena Andersson beskriver känslorna exakt så som de känns, det träffar mig hårt. 
 
"Det brände i fingrarna efter att sms:a och få lättnaden det innebar att skicka iväg något, och som höll i sig under minuterna som följde när man fortfarande kunde hoppas på ett svar."
 
"När han inte ringde var det knappast för att han tänkte: Nu måste jag hålla igen och inte ringa hela tiden.
Det här är helvetet, tänkte hon nästa morgon när ett dygn hade gått. Det är det här som är helvetet och det här är det helvete som finns. Hon höll på att brinna upp inifrån."
 
Titeln säger att det är en roman om kärlek, jag är inte beredd att hålla med. Detta är inte kärlek för mig. En passion stormar upp, för att sedan övergå till besatthet från Esters sida. I denna besatthet finner jag ingen värme eller kärlek från Ester. Är hon verkligen förälskad i Hugo eller tror hon det bara? 
 
Språket blir ibland för svårt för mig. I diskussioner Ester och Hugo emellan dyker svåra ord upp och jag märker att jag skummar igenom en del meningar för att jag inte förstår. 
 
Betyg 4/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela