emmashylla.blogg.se

Bokbloggsjerka 9-12 maj

Publicerad 2014-05-09 15:17:00 i Bokbloggsjerka,

Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken du läst?
 
Så lyder veckans fråga från Annika på Annikas litteratur- och kulturblogg, hos henne hittar du också en massa svar.
 
Jag lyssnar aldrig på ljudböcker, jag kan inte koncentrera mig och kommer hela tiden på mig själv med att tänka på något annat och ha missat en massa. Den enda bok jag tagit mig igenom hela är Liftarens guide till galaxen. På kassettband! Alltså för en hel massa år sedan. Sedan har jag gjort ett fåtal försök, men givit upp. Av samma anledning kan jag inte heller lyssna på poddar, jag tappar bort mig helt enkelt.
 
Lite sugen blev jag dock när jag läste på Bokdamenblog att Jonas Karlsson har läst in Vindens skugga. Min bästa bok och Jonas Karlsson som jag är lite hemligt förälskad i, vilken kombination.
 
Trevlig helg!

Kommentarer

Postat av: Maddes bokblogg

Publicerad 2014-05-09 15:56:49

Har också lite svårt att bara lyssna rakt upp och ner men är jättebra när man är ute och går eller städa!

Svar: Jag har testat när jag kör bil och när jag är ute och går, men det är omöjligt. Det vore smidigt om det hade funkat, ännu mer "lästid".
Emma Johnsson

Postat av: Malin

Publicerad 2014-05-09 16:11:31

Jag har samma problem som du med ljudböcker och poddar. Tankarna vandrar iväg.

Svar: Det är så lätt hänt att de gör det.
Emma Johnsson

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2014-05-09 16:14:50

För mig har det bara funkat när jag ligger i sängen på kvällen, annars åker tankarna i väg åt alla håll och kanter

Svar: Men då är det ju så mysigt med en bok. Tills fingrarna domnar då, då vore det smidigt med ljudbok :)
Emma Johnsson

Postat av: Lottens Bokblogg

Publicerad 2014-05-09 17:27:05

Samma skäl här. Jag skulle tappa tråden snabbt...

Svar: Och jag märker inte ens när jag tappar tråden, helt plötsligt märker jag att det är någon som pratar och jag inte har en aning om vad som hänt i berättelsen.
Emma Johnsson

Postat av: Monika

Publicerad 2014-05-09 18:12:31

Jag fortsätter nog med mina pappersböcker tills jag inte kan se längre.

Svar: Jag tror att jag kör på det jag med!
Emma Johnsson

Postat av: Mia Eggimann

Publicerad 2014-05-09 20:00:22

Jag älskar ljudböcker.
Mia

Svar: Alla är vi olika :)
Emma Johnsson

Postat av: Therése - Kattugglan

Publicerad 2014-05-09 20:36:35

Jag har snarare motsatt problem. Jag koncentrerar mig för mycket och glömmer därmed bort det jag gör under tiden - om det så är städning, stickning eller matlagning... Lite farligt!

Svar: Haha, ja matlagningen kan vara lite dum att glömma!
Emma Johnsson

Postat av: Holavedsbruden Ewa K

Publicerad 2014-05-09 22:04:52

Ljudböcker har både plus och minus. Själv tycker jag bäst om fysiska böcker.

Svar: Ja, jag med!
Emma Johnsson

Postat av: Bokdamen

Publicerad 2014-05-09 22:07:07

Åh du måste lyssna på Vindens skugga! Jonas Karlsson läser så bra. :)

Svar: Ja, jag blev rysligt sugen när jag läste om den hos dig. Ska bara ta reda på hur jag får en ljudbok till mobilen :)
Emma Johnsson

Postat av: Linda

Publicerad 2014-05-09 22:30:12

Haha:). Hoppas du tycker att Jonas röst och boken fungerar ihop:).

Svar: Vi får se om jag lyckas leta rätt på den och få den till mobilen :)
Emma Johnsson

Postat av: Cissi - Bokstunder

Publicerad 2014-05-09 23:35:23

Haha, jag kommer ihåg kassetterna. Vilket pyssel det var. Jag hade dessutom ingen bärbar variant så jag kunde bara lyssna i rummet som kassettbandspelaren stod. Inte så optimalt :-).

Svar: Jag lyssnade också på rummet, min färgglada freestyle fick jag inte förrän senare :)
Emma Johnsson

Postat av: tant Hannele

Publicerad 2014-05-10 00:11:38

kul att vara lite förälskad :)

Svar: :)
Emma Johnsson

Postat av: Gia - Bokfrossa

Publicerad 2014-05-10 10:22:36

Jag är likadan, min uppmärksamhet vandrar när jag lyssnar och jag missar mycket.

Svar: Det är synd, en skulle hinna med att läsa så mycket mer om det funkade. Med tanke på hur lång min lista över böcker jag vill läsa är....
Emma Johnsson

Postat av: C.R.M. Nilsson

Publicerad 2014-05-10 20:42:44

Om jag ska kunna koncentrera mig medan jag lyssnar, måste jag ha något att göra för händer. Annars dör koncentrationen med en gång.

Svar: Även om jag gör något annat samtidigt tappar jag bort mig och märker att jag inte lyssnat på ett tag.
Emma Johnsson

Postat av: Lena

Publicerad 2014-05-11 15:20:22

Har jättelite erfarenhet av ljudböcker och det är det där med att tankarna far iväg som gör att jag är tveksam Men det är kanske något man kan träna bort.

Svar: Ja, efter jerkan har jag blivit lite sugen på att testa igen!
Emma Johnsson

Postat av: Zelly

Publicerad 2014-05-12 20:28:27

Håller med dig jag kan inte heller koncentrera mig på ljudböcker.

Svar: För mycket tankar som snurrar :)
Emma Johnsson

Postat av: Freja

Publicerad 2014-05-12 20:43:17

Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen! Men en kanonidé för dem som det passar!

Svar: Toppen att de finns för de som av någon anledning inte kan läsa!
Emma Johnsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela