emmashylla.blogg.se

Kvinnan på övervåningen - Claire Messud

Publicerad 2014-05-20 21:47:18 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Kvinnan på övervåningen
Författare: Claire Messud
Översättning: Eva Johansson
Utgivningsår: 2014
Förlag: Natur & Kultur
 
Nora Eldridge är kvinnan på övervåningen. Hon är runt 40 år, lågstadielärarinna och ensam, pålitlig och lojal. Hon är kvinnan som lagt ner sina konstnärsdrömmar och som varje lördag åker och hälsar på sin far.
 
En dag börjar en ny pojke i Noras klass, Reza. Och hela Noras liv ställs på ända när hon lär känna famlijen Shahid. Rezaz mamma Sirena är konstnär och tillsammans hyr de ateljén så många drömmer om. Även jag, som inte har en enda konstnärlig sida. Jag ser fönster, stora som på gamla industrier, tegelväggar och golv av breda plankor. Skandar, Rezas pappa, följer Nora hem på kvällarna när hon varit på besök. Nora förälskar sig, i dem alla tre, på olika sätt. Hur medlemmarna i familjen Shahid egentligen känner för Nora får jag aldrig riktigt grepp om, mer än att det känns som att de utnyttjar henne lite.
 
Jag kan till liten del känna igen mig i hennes önskan att något ska hända, det var inte såhär livet skulle bli. Vad hände med mina drömmar? Jag hoppas att hennes, nära besatta, relation till famlijen och därefter hennes ilska får henne att fullt ut ta nästa steg. Testa att leva det liv hon drömmer om, att bli den hon drömmer om att vara. Jag hoppas att resten av hennes liv inte blir så ensamt.
 
Det tog mig ett tag att läsa Kvinnan på övervåningen. Det har varit lite stressiga dagar och det har gått lite för långt mellan lässtunderna för att jag verkligen ska komma in i boken. Den ska nog läsas i lugn och ro och utan en massa andra tankar som snurrar.
 
Betyg 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela