emmashylla.blogg.se

Sagoberättaren - Antonia Michaelis

Publicerad 2014-05-13 18:55:49 i Tankar om böcker jag läst,

Titel: Sagoberättaren
Författare: Antonia Michaelis
Översättare: Sofia Lindelöf
Utgivningsår: 2013
Förlag: Opal
 
Sagoberättaren handlar om Anna Leemann. Och om Abel Tannatek, eller den polske apotekaren som han också kallas. Den handlar om hur de möts och hur Anna blir förälskad i Abel, killen med mössan nerdragen över öronen och vitt brus i hörlurarna, som säljer piller och är ute hela nätterna. En polsk apotekare som är en sagoberättare. 
 
Jag kände ganska tidigt att Sagoberättaren skulle vara en bok helt i min smak. Och jag hade rätt. Jag älskar den. Det är en vacker och smärtsam berättelse. Jag läser och läser och jag letar ledtrådar i sagan som växer fram parallellt med verkligheten. Sagan om den lilla klippdrottningen med ett diamanthjärta.
 
Jag blir så glad när jag hittar en bok som är annorlunda, som ger mig något nytt. Detta är en sådan bok. Den överraskar mig hela tiden när jag tror att jag listat ut fortsättningen. Så vackert och så sorgligt och så fint. Ja, jag delar väl ut ännu en femma i betyg!
 
Betyg 5/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej





  • Follow on Bloglovin

  • Emma's bookshelf: currently-reading


    goodreads.com
  • Till bloggens startsida

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela